2024/02/20
Az ÖKO-iskolánk
Nagy örömünkre 2021- ben iskolánk elnyerte az Ökoiskola címet. Fontosnak tartjuk a környezettudatos gondolkodás fejlesztését az iskola minden gyermeke számára. A cél az, hogy a tanulóink mindennapjaiba beépüljön a környezetünk védelme. A fenntarthatóságra nevelés egyik legalkalmasabb helyszíne az iskola. Az éves ökoprogramunk részletezi feladatainkat, programjainkat. Intézményünk minden dolgozója arra törekszik, hogy a fenntarthatóság ne csak kimondott üres szó legyen, hanem mögötte, már az iskolába belépve legyenek tettek, cselekedetek, mozgalmak, melyekkel motiválhatjuk tanulóinkat, és ők pedig magukkal viszik mindezt otthonaikba. Pedagógusaink szinte az összes szaktantárgyba nagyon ügyesen bele tudják építeni ökoiskolánk mottóját, amely nem más, mint Teremteni és védeni!
Már megvalósult szokássá, készséggé vált az évenkénti papírgyűjtés, az hogy szelektíven gyűjtünk papírt, a kupakot, a szárazelemet. A rontott fénymásolatok, fölöslegessé vált irodai papírok másik oldalát felhasználjuk röpdolgozatok íratásához, rajzoláshoz. Az alsós osztályoknál szokás a tízórai és uzsonna textil szalvétával való leterítése. Nagyon sok olyan programot szervezünk, ahol tanulóink szoros kapcsolatba kerülnek a természeti környezettel, meglátják szépségeit, megfigyelik a természetet ért károsodásokat, és segítik őket a környezetért felelős ember tulajdonságainak kialakításában. Minden tanévben változatos programokkal megemlékezünk a jeles környezetvédelemhez kapcsolódó napokról: Állatok világnapján, Víz világnapján „Öltözz kékbe!”, Madarak és fák napja, Föld napja. Tavasszal, a fenntarthatósági témahét keretein belül iskolatakarítást, ÖKONAPOKat szervezünk, ahol tanulók, szülők, pedagógusok együtt munkálkodnak egy jó ügy érdekében.
Cél: saját tanulói környezet kialakítása, veteményeskert, komposztáló napi gyakorlatban való alkalmazása, iskolakert gondozása. Nagy gondot fordítunk az energiatakarékosságra: a csöpögő csapok, folydogáló wc-k „jelentése”, a villanyok lekapcsolása órák után. Ebben sokat segítenek a tanulók is, és a technikai személyzet külön csoportja foglalkozik az adott feladattal. Napi szinten mérjük a rezsink fogyasztását, odafigyelünk, és ahol tudunk spórolunk. Az iskola folyósói és tantermei egyre zöldebbek, rengeteg szobanövényünk van, amit tanulóink, tanáraink nagy gonddal ápolnak. A homokozóink fagerendákkal körbevett, és igyekszünk természetes anyagú játékokat vásárolni a szabadidő vidám eltöltéséhez. Az iskola udvarát virágos-ligetes iskolaudvarrá alakítottuk, gyógynövénykertet, ökokertet, mezítlábas parkot, komposztálót, esővízgyűjtőt hoztunk létre. Iskolánk szép parkkal rendelkezik. Egynyári növényeket ültetünk és gondozunk.
Összességében elmondható, hogy iskolánk 35 osztálya, és közel 1000 gyermeke arra törekszik, hogy minél szebbé és fenntarthatóbbá tegye környezetét. A természetet Istentől ajándékba kaptuk, amelyet védenünk kell, mert a teremtésvédelem célja a szeretetünk gyakorlása, melyet környezetünk felé is táplánunk kell.
Farkas-Urbin Bernadett
intézményvezető-helyettes, öko-munkacsoport koordinátora