“A tanító nem varázsló, hanem kertész. Gondozni és ápolni tud, és fog is benneteket. Növekedni azonban magatoknak kell!”
(Erich Kästner)
I. Helyzetelemzés
A munkaközösség tagjai:
Betanító kollegák:
Hitoktatók:
Évfolyamok, osztályok:
Statisztikák, tanulmányi eredmények:
Magatartás, szorgalom eredmények:
osztály | magatartás | szorgalom |
1.A | 4,96 | 4,93 |
1.B | 4,75 | 4,88 |
1.C | 4,89 | 5 |
2.A | 4,81 | 4,93 |
2.B | 4,6 | 4,72 |
2.C | 4,68 | 4,76 |
3.A | 4,9 | 4,72 |
3.B | 4,9 | 4,83 |
4.A | 4,61 | 4,74 |
4.B | 4,75 | 4,89 |
Tantárgyi átlagok:
osztály | magyar nyelv | magyar irodalom | matematika | angol | környezet |
1.A | 4,85 | 4,89 | 4,93 | ||
1.B | 4,44 | 4,68 | |||
1.C | 4,67 | 4,78 | 5 | ||
2.A | 4,7 | 4,85 | 4,59 | 4,93 | |
2.B | 4,48 | 4,6 | 4,44 | ||
2.C | 4,64 | 4,8 | 4,84 | 4,84 | |
3.A | 4,62 | 4,66 | 4,21 | 4,55 | 4,59 |
3.B | 4,37 | 4,4 | 4,4 | 4,17 | |
4.A | 4,22 | 4,52 | 4,39 | 4,87 | 4,87 |
4.B | 4,68 | 4,57 | 4,5 | 4,54 | 4,46 |
osztály | hittan | ének | rajz | technika | testnevelés |
1.A | 5 | 5 | 5 | 5 | 4,96 |
1.B | 5 | 5 | 5 | 4,92 | 5 |
1.C | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2.A | 5 | 4,96 | 4,96 | 4,96 | 5 |
2.B | 5 | 4,92 | 4,96 | 4,88 | 5 |
2.C | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3.A | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3.B | 4,97 | 4,8 | 4,97 | 5 | 5 |
4.A | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4.B | 5 | 4,89 | 5 | 4,96 | 5 |
osztály | osztályátlag |
1.A | 4,95 |
1.B | 4,86 |
1.C | 4,93 |
2.A | 4,88 |
2.B | 4,79 |
2.C | 4,9 |
3.A | 4,76 |
3.B | 4,73 |
4.A | 4,79 |
4.B | 4,8 |
Kitűnők száma:132 fő
Nevelőtestületi dicséret: 27 fő
SNI, BTMN:
osztály | SNI | BTMN |
1.a | – | 1 |
1.b | – | 2 |
1.c | – | – |
2.a | – | 1 |
2.b | – | – |
2.c | 1 | 2 |
3.a | – | – |
3.b | 1 | 4 |
4.a | – | – |
4.b | 2 | – |
összesen | 4 | 10 |
Dicséretek, figyelmeztetések:
Az alsó tagozaton jelenleg 10 osztályban 264 tanulót oktatunk és nevelünk. 6 osztály angol-magyar kéttanítási nyelvű, 4 pedig sportorientációs. A magatartás és szorgalom mindegyik osztályban kiemelkedően magas átlaggal bír, öröm tanítani ilyen jó és szorgalmas gyerekeket. Az első évfolyam alapvető feladata az óvoda-iskola zökkenőmentes átmenete, amit nagyon szépen megoldották az elsős tanítók és tanulók. Az órákat igyekeztünk játékosan tartani, szükség esetén mozgással megbontani. A gyerekek igényeinek megfelelően alkalmazkodtunk a 30 perc tanulás, 15 perc játék órabeosztáshoz. Próbáltunk minél több időt szabad levegőn tarózkodni. A tanulók egyedi sajátosságaira tekintettel, differenciáltan szervezzük a tanulás folyamatát, haladásának tempóját.
A másodikos tanulók aktívan részt vesznek a tanítási órákon. A délutáni önálló tanulás ideje alatt és otthon is igyekeznek felkészülni a másnapi számonkérésekre, témazárókra. Az angol nyelv tanulásában a tavalyi játékos, beszélgetős, szóbeli forma mellett megjelent az angolul írás, olvasás. Mely már most okoz némi problémát néhány tanuló esetében. Rájuk külön is oda kell figyelni.
A harmadik, negyedik évfolyamon már hangsúlyosabb szerepe van az önálló tanulásnak. Ebben próbáljuk segíteni a gyerekeket. A tantárgyak bővülése és a tananyag nehezedése miatt gyereknek, szülőnek és pedagógusnak is nagyobb odafigyelés szükséges. Ez a kapcsolattartás nehézsége miatt sem egyszerű. Ráadásul 4. évfolyam végén javaslatot tesz az iskola a szülők felé. Kik azok, akiknek továbbra is ajánlják a kéttannyelvű képzést és kik azok, akiknek inkább a tagozatos forma lesz a megfelelőbb. Ezt segíti, hogy ettől a tanévtől a mérés-értékelés munkacsoport kiemelt figyelmet fordít az alsós gyerekek mérésére, külön figyelmet fordítva az angol nyelvre. Már második osztálytól mérjük a gyerekeket, ezzel is segítve későbbiekben a szülők döntését.
Nagy örömünkre ettől a tanévtől Nagyné Kiss Melinda kolléganőnk jóvoltából néptánc órákon vettek részt az kéttanítási nyelvű osztályok tanulói heti egy alkalommal. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyerekek nagyon szeretik ezeket a foglalkozásokat.
Zombor Márta mesterpedagógus útmutatásával a 2.b osztályosok egész tanévben heti 1 kutya asszisztált órán vehettek részt.
Differenciált képességfejlesztés:
Az SNI-s és a BTM-es tanulókat órán differenciáljuk, illetve fejlesztő foglalkozásokon vehetnek részt heti 1-2 órában. Amennyiben úgy láttuk, hogy szükséges, a Városi Pedagógiai Szakszolgálathoz küldtük a tanulókat vizsgálatra. Szükség esetén az iskolai pszichológus, és a szociálpedagógus segítségét is igénybe vesszük. Sajnos ebben a tanévben elsőtől negyedik évfolyamig egy csoportba kerültek a fejlesztésre szoruló gyerekek, így hatékony eredményeket nem tudtunk a foglalkozásokon felmutatni.
Az általános iskola alsó tagozata nem tekinti elsődleges céljának a versenyeztetést. A tehetséges tanulóink számára azonban igyekszünk minden tőlünk telhető segítséget megadni és igény szerint elindítani őket különböző megmérettetéseken. Épp ezért nagy szükségünk lenne tehetséggondozó órákra a jövő tanévben, ahol kiemelten tudnánk foglalkozni az átlagtól jobb képességű gyerekekkel.
Kapcsolattartás a szülőkkel:
Sajnos a járványügyi helyzet miatt a tanév első felében, csak online tudtunk kommunikál a szülőkkel. Ennek több formáját is használjuk a kapcsolattartásra. (E-mail, osztályon belüli Facebook csoport, Messenger.) A szülői értekezletek és fogadóórák megtartására is ily módon került sor. Kiemelt esetekben (komolyabb tanulási, magatartási problémák) személyes esetmegbeszéléseket is tartottunk, szigorúan betartva a szabályokat. A második félévben szerencsére már lehetőség volt a személyes kapcsolattartásra is és a hagyományos ünnepeinkre, rendezvényeinkre is meg tudtuk őket hívni az iskolába.
Tanórán kívüli programok:
Bár kevés külsős programra volt lehetőségünk elmenni az első félévben, de iskolán belül igyekeztünk mindent megtenni, hogy a gyerekeknek változatos tanórán kívüli programokat biztosítsunk, még ha osztályszinten is. A második félévben már a Vojtina Bábszínház előadásaira, a Déri Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásaira, moziba és más kultúrális és kézműves külsős programra is eljutottak az osztályaink. Minden nemzeti és egyházi ünnepünkről megemlékeztünk. Az egyházi ünnepeinket a Szent Anna Székesegyházban tartottuk, a szülők ezeken az eseményeken ott lehettek.
A tanév egyéb programjai:
Minden évben mellé állunk olyan kezdeményezéseknek, amelyek a rászorulókon segítenek. Idén is gyűjtöttünk az állami gondozott gyerekeknek édességet. Az ökomenikus szeretetdobozokból és vödrökből is jó párat megtöltöttünk tartós élelmiszerrel. Az ukrán menekültek számára is juttattunk el adományokat.
Lelkigyakorlat:
Tóth László és Szabó Gábor atya többször is részt vett a közös alsós programokon és bejöttek az osztályokba is és segítették a gyermekek lelki nevelését. A Szent Család Plébánián minden második vasárnap énekes szolgálatot adtunk.
Versenyek, versenyeredmények:
Arany minősítés: 2 tanuló (Szilágyi Anna 3.a, Mező Kincső Kitti 4.a)
Ezüst minősítés: 15 tanuló
Bronz minősítés: 14 tanuló
Minősítések, képzések:
Óralátogatások:
Ebben az évben 7 kolléga óráját látogattam meg.
Mindegyikük pedagógiailag és módszertanilag felkészült, az apróbb hibákat, észrevételeket megbeszéltük.
III. Beiskolázás
Minden évben kiemelt feladatnak tekintjük a sikeres beiskolázást.
“Iskolakóstolgató” foglalkozásokat most nem rendezhettünk a pandémia miatt. Online keretek között mutatkoztunk be a szülőknek, osztottuk meg a fontos információkat és tartottuk velük a kapcsolatot. Január 29-én alkalmunk nyílt találkozni és meghallgatni az iskolánkba jelentkező nagycsoportos gyerekeket.
Évről-évre egyre többen érdeklődnek iskolánk felől és sokan szeretnének minket választani.
Örömünkre szolgált a tanév során:
Debrecen, 2022.06.27.
Bundáné Takács Brigitta
munkaközösség vezető