Az osztályfőnöki munkaközösség rövid beszámolója a 2023/2024. tanév I. félévéről
Az osztályfőnökök mind ügyes ritmusban vették föl a munkát, az újak és újrakezdők külön támogatást is élveztek, de jól működnek az évfolyamos segítő közösségek is. A helyetteseket azonban folyamatosan szükséges átgondolnunk (babavárás, óracserék, személyes hangolódások miatt), s még nem találtuk a módját, hogyan köszönjük meg az igazán jól segítők munkáját.
Az alapvetően versengő világban, ami még szaktanárként is megérint minket, egy másik énünkre van szükség osztályfőnökként, hogy a versengés helyett együttműködést vihessünk munkánk minden területére. A szalagtűző, az egyes iskolai műsorok, a bűnmegelőzési szabaduló szobák szép illetve izgalmas példái ennek.
Bizalmat is építgetünk diákjainkkal, ellensúlyozva félelmet és bizalmatlanságot. A siker, az osztályfőnöki hatékonyság kulcsa a személyesség: a feladatok értelmezésében, a jókor feltett jó kérdésekben, de a lelkigyakorlatos nagy beszélgetésekben, az ünnepi pillanatokban (pl. karácsonyváró ajándékozás), a közösségi játékokban is (itt a szociális segítő Ember Katára és a pszichológus Szabolcsi Nagy Szilviára is számíthatunk).
Az énközpontúság helyett a felelősségvállalást tanítgatjuk az osztályszerepekben (hetes, leckefelelős), közbenjáró imákban, közösségi szolgálatban (pl. 72 óra kompromisszum nélkül), osztálytermi / színházi nevelési előadásokban, az állatok hetén, krízisétkeztetésben.
Próbáljuk közösen bontogatni, tanítgatni, jóllétünkhöz, boldogságunkhoz hogyan segítenek pozitív érzelmek: sok közös program vidámsága (korcsolya, mozi, kávé, ünnepek), példaképekkel találkozás (meghívott vendégek adventben, pályaorientációs napon); segít az elköteleződés, hasonlítgatás helyett közösségi szerepek (ofőhelyettestől a békítőn át az osztály bohócáig, egyéni fejlődési út fölrajzolása); támogatnak a kapcsolatok: évfolyamok között (újak avatása Szent Keresztkor, adventi osztálypárok), imavendégek, családi programok, osztályon belüli megismerés, tanárokkal tanítási helyzeten kívüli programok, érzékenyítéskor sérültekkel találkozás, segítő helyzetben elesettekkel.
Az értelem, a tudatosság is boldogságra vezet: itt sorolhatóak tanulmányi kirándulások (pl. ’56-os műsor előtt bejárni a történelmi helyszíneket), hulladékgazdálkodási előadások és környezetvédelmi kutatásban részvétel, színházbérlet, filharmónia, a CSÉN képzés fiú- és leányprogramja.
Elégedettségre vezet, ha igyekszünk a megtett útra koncentrálni, a „mit” helyett a „hogyan”-ra: számtalan konfliktuskezelő helyzetünkben, hol szakembereket, hol kollegáinkat bevonva; osztálykonferencián; nézőpontváltást hozó beszélgetésekben hol szülőkkel együtt, hol csak a diákokkal.
Összhangra törekedtünk reagálóképességben (a mentálhigiénés munkacsoportra, az önbizalomnövelő tréningre is gondolhatunk), segítségnyújtásban, bátorításban, tapintatosságban, türelemben, visszajelzésben, változatosságban (pályaorientációs napon reptéri programtól a Tímár-házi kézművességig, verses reggelektől múzeumpedagógiai foglalkozásokig), hitelességben.
A lelkesítő, pozitívan megerősítő, barátságos légkörben (szülőkkel is sikerül olykor szülőkonferencián, fehér asztalos szülőértekezleteken, kirándulásokon) születnek olyan visszajelzések, amik jutalmazzák erőfeszítéseinket, levegőhöz juttatnak az olykor elborítással fenyegető hullámok (adminisztráció, fegyelmi ügyek) között.
Otthonosan kell magunkra vennünk reflektivitási képességünket, hol egymás mentorai lettünk, hol képzéseket kerestünk erre. A hagyományos belső képzéssel kezdtünk augusztusban, a KaPI teremtésvédelmi- és egészségvédelmi online képzésén is részt vettünk, de itt bőséges a fejlődés lehetősége. Képzésekre, meghívott előadókra és mindenek előtt lelkigyakorlatra keresünk lehetőséget a második félévben, ehhez kérünk támogatást!
A munkatervben rögzített kiemelt feladatainkkal, folyamatos feladatainkkal haladtunk az első félévben, folytatjuk az időrendet követve.
Gondoztuk az Öko-munkacsoport programjait (autómentes napon kerékpáros program; Élelmiszerpazarlás elleni napon kérdőíves vetélkedő; állatok hetén játékok, kutyás foglalkozások; 72 óra kompromisszumok nélkül hétvégéjén pólótáskák- és madáretetők készítése, szemétszedő túra a Nagyerdőben, versolvasó flash mob; a teremtésvédelmi héten vetélkedők, ZöldOkos kupa, illusztrációs program; vízkereszt ünnepéhez kapcsolódóan víztisztasági vizsgálatok).
A Diákönkormányzattal közös munkánkban és a közösségi órák szervezésével, adminisztrálásával kapcsolatban kell dinamikus előrelépést felmutatnunk.
Szeretnénk az egyes szakmai munkaközösségekkel együtt ránézni az országos mérések, a középiskolai felvételi eredmények összefüggéseire.
Debrecen, 2024. február 4.
Danyi Dorottya